Dage
Timer
Minutter
Sekunder

Hyppige spørgsmål til CAMPWERK

Dette er en samling af hyppige spørgsmål om vores produkter. Vi bestræber os altid på at besvare alle spørgsmål letforståeligt og ukompliceret baseret på vores erfaringer. Alligevel kan det trods omhyggelig research ske, at der sniger sig en fejl ind. Har du et spørgsmål, der ikke er anført her? Har du opdaget en fejl? Eller vil du bare give os din mening om et punkt? Så skriv gerne en besked til os – vi ser frem til din feedback!

Teltanhænger

CAMPWERK producerer sine produkter 30 minutter fra den hollandske grænse, hvilket er et meget vigtigt marked for os. Det betyder, at vi lægger stor vægt på vindstabiliteten af vores produkter. Takket være det rip-stop-forstærkede (rivfaste syninger i stoffet) og meget tunge stof med 450 g/m², har vi et af de mest rivfaste materialer på markedet. Derudover bruger vi hellere de gode gamle stålstænger i stedet for let aluminium, der kan bøje selv ved mindre vindstyrker. Dette giver den bedste stabilitet selv ved højere stormstyrker. Med en mulig nyttelast på 900 kg bør der ikke opstå vægtproblemer.

Vi har haft rigtig gode erfaringer med almindelige skimmel fjernere. Du kan finde dem i campingforretninger eller i vores tilbehørsbutik.

Normalt preller snavs af ved kontakt med vand. Hvis det ikke er nok, anbefaler vi vores teltrens, som du kan finde i vores shop.

Det er vigtigt for os, at vores kunder kan sove bedst muligt. Derfor tilbyder vi det største soveområde i campingbranchen. Yderligere soveområder, til børn eller gæster, skaber vi ved hjælp af ekstra senge eller luftmadrasser. På den måde får du mulighed for at indrette opholdsrummet i teltet individuelt. Hvis børnene f.eks. er gamle nok til deres egen hule eller allerede er ude at rejse alene, kan pladsen bruges vidunderligt til bord og stole. Med en ekstra fast seng er den på et tidspunkt spild af plads og kan som regel kun bruges som opbevaringsplads.

Og husk altid: Det, der var godt nok for os dengang, kan heller ikke være dårligt for gæster og børn.

Vores teltanhængere er lige så individuelle, som den enkelte campists behov. For at finde den teltanhænger, der passer til dig, kan du hos CAMPWERK vælge mellem forskellige størrelser, undervogne og udstyr. Det er simpelthen umuligt at vise alle de varianter, vi tilbyder, i butikken. Så konfigurer din teltanhænger nemt online eller kontakt os direkte! Og så er du allerede et stort skridt tættere på din drømmeanhænger.

Der er flere årsager til dette.

Vores teltanhængere er designet til maksimal stormfasthed. Derfor bruger vi kun de mest stabile materialer som rustfrit stål, stål og et meget tungt og rivefast stof. Denne massive konstruktion giver teltet en meget høj egenvægt på 180-230 kg.

For at løfte denne vægt som et låg er der brug for meget stærke gasfjedre med ca. 2.500 Newtonmeter. Med dem kan man skyde folk til månen. I tilfælde af en defekt på en sådan gasfjeder kan det være meget farligt – derfor undgår vi det.

Lad os komme til det næste problem: For at disse gasfjedre kan få nok løfteevne til at løfte teltplatformen, skal de monteres skråt op til 25 cm ind i anhængerens indre. Teknisk set også muligt. Men hvad sker der så med lasten? Bagpå ville der altid være en gasfjeder i vejen ved læsning, og værre: Lasten, som for det meste består af tunge kasser, smækker konstant mod disse gasfjedre under kørslen. Dermed ville vi igen være ved punkt et, holdbarhed og sikkerhed.

Lad os komme til det sidste punkt: Godkendelsen. CAMPWERK har som ansvarlig producent fået certificeret fastgørelsen af sine telte med anhænger-TÜV. En godkendelse til en fastgørelse med bevægelige dele er ikke mulig i øjeblikket og dermed ikke tilladt.

Åh Gud, hvordan kan jeg leve uden et låg?

Helt enkelt 😉 Lad os se på læsse-/aflæsningsadfærden på en normal ferie: Før turen læsser vi den lukkede teltanhænger bagfra med kasser og skubber dem fremad. Så snart vi er ankommet til feriestedet, slår vi først hovedteltet op og kan derefter åbne bundklappen under sengen for at aflæsse. Før hjemturen kan vi også bruge denne bundklap og pakke teltet sammen som det sidste. Kun når du er kommet hjem, skal du i værste fald kravle ind i anhængeren for at komme til de forreste kasser.

Men også her har vi et tip: Få dig en »loftkrog« i byggemarkedet. Med den kan du nemt gribe fat i kasserne i grebsfordybningen og trække dem hen til dig.

Til disse tilfælde har vi vedlagt et lille reparationssæt til hvert telt. I dette sæt finder du et stykke af hvert anvendt stof. Med dette stof og noget almindeligt teltklæbemiddel kan du selv og hurtigt reparere de fleste små skader.

Ja, køkkenet hænges i anhængerens bagklap med et specielt beslag. Hvis du skal transportere noget længere, kan du afmontere køkkenet med få trin.

Køkkenet gør i øvrigt også en rigtig god figur uden for ferien, i haven eller på terrassen ved siden af grillen, som et havekøkken.

Normalt ikke, da den specielle trykimprægnering gør en efterimprægnering unødvendig. Undtagelse: hvis teltet er udsat for specielle miljøpåvirkninger eller har været i kontakt med kemikalier, f.eks. rengøringsmidler. På disse steder bør du efterbehandle med en imprægneringsspray efter rengøring.

Vigtigt! Brug ikke hårspray, deodorantspray eller lignende sprays i teltet. Imprægneringen kan blive påvirket af de frigivne kemikalier.

Ja, selvfølgelig. Luk alle døre og vinduer, og pak teltet sammen. Du kan lade teltet være pakket sammen i fugtig tilstand i et par dage. Senest på den tredje dag bør det dog stilles op et sted for at blive luftet.

Mange af vores kunder sætter pris på den enorme plads, som Family teltanhængeren tilbyder. Hvis du kun skal stå et sted i kort tid, kan du blot sætte bord og stole op i det store hovedtelt – og undlade at opsætte forteltet. Hvis du er et sted i længere tid (mere end tre dage), kan du nyde den enorme rumfornemmelse i forteltet. Er I to personer, der elsker at tage på tur og helst vil være et nyt sted hver dag? Så anbefaler vi, at I skifter til Economy varianten. For når I er to, har I valget, hvilket en familie på fem ikke har.

Det er korrekt, og det er for at sikre, at teltbunden ikke hænger i luften på en ujævn overflade, f.eks. en græsplæne.

Camping

Utroligt, men sandt, selv ejere af teltanhængere skal på toilettet en gang imellem. 😉

De fleste campister bruger sanitetsområdet på campingpladsen. Til de korte natlige besøg anbefaler vi et mobilt campingtoilet, den mobile variant af det fastmonterede toilet i campingvognen/autocamperen. Toilettet er lille, handy og tilbyder alligevel høj siddekomfort. Takket være gennemtænkt teknologi er det nemt at tømme toiletterne. De er lugtfri takket være sanitetskoncentratet. På grund af den integrerede frisk- og spildevandstank kan toiletterne bruges i hele udendørsområdet. Som placering anbefaler vi vores lille toilettelt, der perfekt forsvinder bag teltanhængeren.

I øvrigt tilbyder flere og flere campingpladser det private sanitetsområde på deres egen standplads.

Tillykke! Du er blevet ramt som næsten alle campister i de seneste år. Du har haft en dejlig, solrig ferie, alt gik godt, og så dette: Regnvejr ved nedpakning. Nogle tiltrækker dette fænomen som en magnet, andre pakker endda sammen dage før feriens afslutning af frygt for en forudsagt dårlig vejrsky.

CAMPWERK råder: Bevar roen!

Regn er ikke noget slemt! Og hvis man er bevidst om det fra starten, går alt meget mere afslappet. Vi hos CAMPWERK kan give dig følgende råd:

  • Læg altid en tynd regnjakke med hætte i bilen. Hvis det begynder at regne under nedpakningen, er den hurtigt ved hånden.
  • Når du klapper teltet sammen, skal du lukke vinduerne først, så fugten forbliver ude.
  • Inden du klapper teltet sammen, skal du blot trække det medfølgende, brede nylonbeskyttelsesbetræk over madrassen og sengetøjet, så det er sikret, at der virkelig ikke kommer fugt ind i sengen.
  • Så snart du er kommet hjem, skal du først slappe helt af. Teltet løber ikke væk! Vi anbefaler, at du stiller teltet op for at lufte det senest på den tredje dag.
  • Inden teltet opbevares, skal det tørre ordentligt igennem.

I øvrigt: Nogle tror, at de med en campingvogn eller autocamper kan køre hjem uden arbejde i regnvejr og ikke behøver at bekymre sig om noget. Spørg en erfaren campist, hvad han mener om det 😉 Begge køretøjer bruger normalt store fortelte eller markiser, som ligesom teltanhængeren også skal tørres derhjemme.

Vi bliver ofte spurgt: »Hvad gør vi, når det bliver koldt?«. Svaret er faktisk ret simpelt: Vi har varmet op, lige så længe vi kan huske.

Af en eller anden grund tror mange, at en varmeovn ikke hjælper i et telt, fordi varmen forsvinder med det samme. Det er rigtigt, at telte, campingvogne og autocampere ikke har samme isoleringsevne som huse. Hvis det er koldt udenfor, og der ikke er tændt for varmen, bliver det hurtigt køligere indeni – hurtigere i et telt end i en autocamper.

I virkeligheden er det næsten ligegyldigt, om en autocamper tager ti minutter og et telt fem minutter om at blive koldt. Det vigtige er, at det bliver koldt uden varme.

Derfor har vi fantastiske varmesystemer til vores teltvogne, som holder teltet dejligt varmt, selv når det sner. CAMPWERK bruger primært el- og petroleumsovne, der er udviklet og testet til udendørs brug.

El-varmere er altid vores førstevalg!
De er kompakte, hurtige at sætte op, regulerbare og som regel det billigste valg takket være el-priserne på campingpladser. Der er ikke behov for ekstra opbevaringsplads til brændstof. Derudover hjælper disse små varmeapparater også derhjemme, f.eks. hvis teltet skal tørres hurtigt.

Petroleum- og gasvarmere anbefales, hvis du vil være selvforsynende. Petroleum og gas kan købes i næsten alle byggemarkeder på vejen.

Vi anbefaler: Tag altid en varmeovn med!

Selv i Italien kan der være en kølig nat, og intet løfter stemningen så meget som lidt varme.

I øvrigt: En yderligere fordel ved varme er, at klimaet i teltet også forbedres til stuetemperatur.

Tagtelt

For de fleste køretøjer ligger taglasten mellem 75-100 kg. Denne angivelse refererer dog til belastningen under kørsel. Når bilen holder stille, må vægten, der påvirker taget, være betydeligt højere.

Når det kommer til dette spørgsmål, er det vigtigt først at skelne mellem, hvad du præcist har i sinde. Vil du bare parkere din bil og spekulerer på, om tagteltet er i vejen? Så er svaret klart: Du kan parkere med et tagtelt på din bils tag overalt, hvor det er tilladt for almindelige personbiler.

Hvis du derimod vil bruge dit tagtelt til at sove i, er svaret mere kompliceret. At hvile sig i bilen for at blive klar til at køre videre er tilladt i maksimalt én nat. Det burde derfor også være tilladt at slå tagteltet op og strække sig ud i det. Noget andet er det dog, hvis du gør det behageligt for dig selv med bord og stol foran dit køretøj. For så hviler du dig ikke kun, men er begyndt at campere. Og det er ikke tilladt på offentlige parkeringspladser. I øvrigt: At slå et tagtelt op, der rager langt ud over køretøjets grundareal, kan også blive et problem.

Normalt preller snavs af ved kontakt med vand. Hvis det ikke er nok, anbefaler vi vores teltrens, som du kan finde i vores shop.

Ja, vi anbefaler at afmontere bærerne (som tagteltet er fastgjort til) sammen med tagteltet. Disse låses op med et håndgreb, og tagteltet holder dem perfekt på plads til næste montering. Tidsforbruget er under fem minutter.

Du kan lade dit sengetøj blive i teltet, medmindre det lige er dundyner ;).

Tagteltet kan monteres på næsten alle køretøjer. Du skal blot bruge to tværstænger/lastbærere. Tagteltet fastgøres derefter nemt til tværstængerne/lastbærerne med de medfølgende U-bolte. Montering DIREKTE på et tagræling anbefales ikke, da afstanden til taget er meget lille, og U-boltene kan forårsage ridser. Du skal altså også bruge tværstænger/lastbærere, selvom du har et tagræling.

Vi tilbyder dig gerne passende bærere til dit køretøj direkte ved købet. Indtast blot dine køretøjsdata i tagteltkonfiguratoren.

Ja, selvfølgelig. Luk alle døre og vinduer, og fold teltet sammen. Du kan lade teltet være pakket sammen i fugtig tilstand i et par dage. Senest på den tredje dag bør det dog stilles op et sted for at blive luftet.

Trailer

Bare rolig, det er sjovt at køre med trailer! Vores trailere er så kompakte, at du på grund af den lave højde stadig kan bruge bakspejlet og dermed se bagud over traileren. På grund af den ringe bredde behøver du heller ikke forlængede sidespejle. Og da traileren er så kort, kører den næsten altid i samme spor som trækkøretøjet. Takket være det specielt afstemte chassis er vores trailere også meget stabile, selv ved hurtigere kørsel.

Afhængigt af, hvordan din hjemkommune har klaret sig økonomisk, og om den har brug for flere eller færre penge ;-), varierer den årlige skat fra kommune til kommune mellem 22 og 35 €.

En ansvarsforsikring ligger på ca. 20-30 € om året.

Omkostningerne til delvis eller fuld kasko varierer afhængigt af forsikringsselskabet mellem 40 og 100 €.

Vores anhængere er bygget og godkendt i henhold til EU-direktivet. Teknisk set betyder det, at de er godkendt til op til 130 km/t. Dog er det sådan, at de enkelte EU-lande har deres egne fartgrænser for personbilsanhænger-kombinationer. I Tyskland kan du f.eks. køre op til maksimalt 100 km/t med det rette vægtforhold mellem personbil og teltanhænger. Du kan finde flere oplysninger om 100 km/t godkendelsen her.

Parkering af teltvogne er tilladt på offentlige veje, hvor det ikke udtrykkeligt er forbudt ifølge færdselsloven eller dens skiltning. Hvis parkeringspladser er skiltet med skiltet »Parkering«, må teltvogne parkere, medmindre dette er forbudt af yderligere skiltning.

Ved parkering må campingudstyret bruges i køretøjet. Campinglignende aktiviteter, såsom at stille en grill frem, betragtes som uvedkommende for trafikken og bør ikke finde sted ved parkering og overnatning.

Hvor meget vægt du må læsse på de forskellige trailere afhænger af, hvor stor din trailers egenvægt og maksimalt tilladte totalvægt er. Men du kan nemt selv regne ud, hvor meget du må læsse på. Det gælder: maks. tilladt totalvægt – tomvægt = nyttelast.
Vores ubremsede trailere har som standard en maksimalt tilladt totalvægt på 750 kg, vores bremsede trailere har 1.300 kg og vores offroadere har 1.500 kg. Den tilladte totalvægt kan reduceres af os ved at nedjustere den til enhver ønsket vægt.

Vores teltanhængere har en basisvægt på ca. 400 kg. Det betyder, at du kan laste næsten 900 kg. Med offroad-varianten har du endda over et ton fri last takket være den højere tilladte totalvægt. I praksis får du kun teltanhængeren til sine grænser ved at fylde den med guldbarrer. I dette tilfælde beder vi dig om at kontakte os! Vores team hjælper dig gerne med at læsse 😉

Kugletrykket angiver den vægt, der trykker på dit køretøjs anhængertræk.

På vores teltanhængere er denne værdi ca. 15 kg i tom tilstand. Normalt har anhængertræk et tilladt kugletryk på 85 til 130 kg.

Du kan selv påvirke kugletrykket gennem lasten. Hvis du f.eks. læsser tungere last foran end bagpå, øges kugletrykket. Hvis du læsser mere bagpå end foran, reduceres kugletrykket. Rent køreteknisk er et højere kugletryk at foretrække frem for et lavere kugletryk, da traileren i dette tilfælde kører mere stabilt.

Du kan måle kugletrykket med en lille kugletryksvægt, et premium støttehjul med integreret vægt eller »på slump« ved at forsøge at løfte traileren foran ved koblingen. Hvis du kun kan løfte den få centimeter med mange kræfter, er kugletrykket enten under 85 kg, eller også hedder du Schwarzenegger (i så fald vil vi gerne have en autograf!)

Du kan finde det tilladte kugletryk i din bils instruktionsbog eller nogle gange endda slået direkte ind i anhængertrækket.

Takket være den lave egenvægt kan mange mikrobiler som Smarts og endda nogle quads & ATV’er eller trikes trække vores trailere ud over almindelige småbiler som VW Polo.

Du kan bare tjekke felt F.O1 i din registreringsattest. Hvis der står 400 kg eller mere, er dit køretøj CAMPWERK-egnet.

Vores trailerbase er perfekt egnet til alle former for transport, for eksempel til:

– Haveaffald
– Møbeltransport
– Indkøb i byggemarkedet
– Brænde
– Flytning
– Byggeaffald
– og meget mere …

Vi har skrevet en separat informationsside om dette:

Må jeg køre med anhænger uden et særligt kørekort?

Ja, alle trailere skal til et kort syn hvert andet år. Det er bedst at gøre det sammen med din trækkende bil.

FAQ om teltanhængere

Ja, selvfølgelig. Luk alle døre og vinduer, og pak teltet sammen. Du kan lade teltet være pakket sammen i fugtig tilstand i et par dage. Senest på den tredje dag bør det dog stilles op et sted for at blive luftet.

Det er korrekt og tjener til, at teltbunden på et ujævnt underlag, f.eks. en græsplæne, ikke pludselig hænger i luften.

Ja, køkkenet hænges i anhængerens bagklap med et specielt beslag. Hvis du skal transportere noget længere, kan du afmontere køkkenet med få trin.

Køkkenet gør i øvrigt også en rigtig god figur uden for ferien, i haven eller på terrassen ved siden af grillen, som et havekøkken.

Det er vigtigt for os, at vores kunder kan sove bedst muligt. Derfor tilbyder vi det største soveområde i campingbranchen. Yderligere soveområder, til børn eller gæster, skaber vi ved hjælp af ekstra senge eller luftmadrasser. På den måde får du mulighed for at indrette opholdsrummet i teltet individuelt. Hvis børnene f.eks. er gamle nok til deres egen hule eller allerede er ude at rejse alene, kan pladsen bruges vidunderligt til bord og stole. Med en ekstra fast seng er den på et tidspunkt spild af plads og kan som regel kun bruges som opbevaringsplads.

Og husk altid: Det, der var godt nok for os dengang, kan heller ikke være dårligt for gæster og børn.

Til disse tilfælde har vi vedlagt et lille reparationssæt til hvert telt. I dette sæt finder du et stykke af hvert anvendt stof. Med dette stof og noget almindeligt teltklæbemiddel kan du selv og hurtigt reparere de fleste små skader.

CAMPWERK producerer sine produkter 30 minutter fra den hollandske grænse, hvilket er et meget vigtigt marked for os. Det betyder, at vi lægger stor vægt på vindstabiliteten af vores produkter. Takket være det rip-stop-forstærkede (rivfaste syninger i stoffet) og meget tunge stof med 450 g/m², har vi et af de mest rivfaste materialer på markedet. Derudover bruger vi hellere de gode gamle stålstænger i stedet for let aluminium, der kan bøje selv ved mindre vindstyrker. Dette giver den bedste stabilitet selv ved højere stormstyrker. Med en mulig nyttelast på 900 kg bør der ikke opstå vægtproblemer.

Mange af vores kunder sætter pris på den enorme plads, som Family teltanhængeren tilbyder. Hvis du kun skal stå et sted i kort tid, kan du blot sætte bord og stole op i det store hovedtelt – og undlade at opsætte forteltet. Hvis du er et sted i længere tid (mere end tre dage), kan du nyde den enorme rumfornemmelse i forteltet. Er I to personer, der elsker at tage på tur og helst vil være et nyt sted hver dag? Så anbefaler vi, at I skifter til Economy varianten. For når I er to, har I valget, hvilket en familie på fem ikke har.

Vi har haft rigtig gode erfaringer med almindelige skimmel fjernere. Du kan finde dem i campingforretninger eller i vores tilbehørsbutik.

Der er flere årsager til dette.

Vores teltanhængere er designet til maksimal stormfasthed. Derfor bruger vi kun de mest stabile materialer som rustfrit stål, stål og et meget tungt og rivefast stof. Denne massive konstruktion giver teltet en meget høj egenvægt på 180-230 kg.

For at løfte denne vægt som et låg er der brug for meget stærke gasfjedre med ca. 2.500 Newtonmeter. Med dem kan man skyde folk til månen. I tilfælde af en defekt på en sådan gasfjeder kan det være meget farligt – derfor undgår vi det.

Lad os komme til det næste problem: For at disse gasfjedre kan få nok løfteevne til at løfte teltplatformen, skal de monteres skråt op til 25 cm ind i anhængerens indre. Teknisk set også muligt. Men hvad sker der så med lasten? Bagpå ville der altid være en gasfjeder i vejen ved læsning, og værre: Lasten, som for det meste består af tunge kasser, smækker konstant mod disse gasfjedre under kørslen. Dermed ville vi igen være ved punkt et, holdbarhed og sikkerhed.

Lad os komme til det sidste punkt: Godkendelsen. CAMPWERK har som ansvarlig producent fået certificeret fastgørelsen af sine telte med anhænger-TÜV. En godkendelse til en fastgørelse med bevægelige dele er ikke mulig i øjeblikket og dermed ikke tilladt.

Åh Gud, hvordan kan jeg leve uden et låg?

Helt enkelt 😉 Lad os se på læsse-/aflæsningsadfærden på en normal ferie: Før turen læsser vi den lukkede teltanhænger bagfra med kasser og skubber dem fremad. Så snart vi er ankommet til feriestedet, slår vi først hovedteltet op og kan derefter åbne bundklappen under sengen for at aflæsse. Før hjemturen kan vi også bruge denne bundklap og pakke teltet sammen som det sidste. Kun når du er ankommet hjem, skal du i værste fald kravle ind i anhængeren en gang for at komme til de forreste kasser.

Men også her har vi et tip: Skaff dig en »loftkrog« i byggemarkedet. Med den kan du nemt gribe fat i kasserne i grebsfordybningen og trække dem hen til dig.

Normalt preller snavs af ved kontakt med vand. Hvis det ikke er nok, anbefaler vi vores teltrens, som du kan finde i vores shop.

Normalt ikke, da den specielle trykimprægnering gør en efterimprægnering unødvendig. Undtagelse: hvis teltet er udsat for specielle miljøpåvirkninger eller har været i kontakt med kemikalier, f.eks. rengøringsmidler. På disse steder bør du efterbehandle med en imprægneringsspray efter rengøring.

Vigtigt! Brug ikke hårspray, deodorantspray eller lignende sprays i teltet. Imprægneringen kan blive påvirket af de frigivne kemikalier.

Vores teltanhængere er lige så individuelle, som den enkelte campists behov. For at finde den teltanhænger, der passer til dig, kan du hos CAMPWERK vælge mellem forskellige størrelser, undervogne og udstyr. Det er simpelthen umuligt at vise alle de varianter, vi tilbyder, i butikken. Så konfigurer din teltanhænger nemt online eller kontakt os direkte! Og så er du allerede et stort skridt tættere på din drømmeanhænger.

Anhænger FAQ

Vores anhængere er bygget og godkendt i henhold til EU-direktivet. Teknisk set betyder det, at de er godkendt til op til 130 km/t. Dog er det sådan, at de enkelte EU-lande har deres egne fartgrænser for personbilsanhænger-kombinationer. I Tyskland kan du f.eks. køre op til maksimalt 100 km/t med det rette vægtforhold mellem personbil og teltanhænger. Du kan finde flere oplysninger om 100 km/t godkendelsen her.

Takket være den lave egenvægt kan mange mikrobiler som Smarts og endda nogle quads & ATV’er eller trikes trække vores trailere ud over almindelige småbiler som VW Polo.

Du kan bare tjekke felt F.O1 i din registreringsattest. Hvis der står 400 kg eller mere, er dit køretøj CAMPWERK-egnet.

Parkering af teltanhængere er tilladt i offentlig trafik, hvor det ikke udtrykkeligt er forbudt ifølge færdselsloven eller dens skiltning. Hvis parkeringspladser er skiltet med skiltet »Parkeringsplads«, må teltanhængere parkere, hvis dette ikke er forbudt af yderligere skilte.

Ved parkering må campingudstyret bruges i køretøjet. Campinglignende aktiviteter, såsom at stille en grill frem, betragtes som uvedkommende for trafikken og bør ikke finde sted ved parkering og overnatning.

Vores teltanhængere har en basisvægt på ca. 400 kg. Det betyder, at du kan laste næsten 900 kg. Med offroad-varianten har du takket være den højere tilladte totalvægt endda over et ton last fri. I praksis får du kun teltanhængeren til sine grænser ved at fylde den med guldbarrer. I dette tilfælde beder vi dig om at kontakte os! Vores team hjælper dig gerne med at læsse 😉

Kugletrykket angiver den vægt, der trykker på dit køretøjs anhængertræk.

På vores teltanhængere er denne værdi ca. 15 kg i tom tilstand. Normalt har anhængertræk et tilladt kugletryk på 85 til 130 kg.

Du kan selv påvirke kugletrykket gennem lasten. Hvis du f.eks. læsser tungere last foran end bagpå, øges kugletrykket. Hvis du læsser mere bagpå end foran, reduceres kugletrykket. Rent køreteknisk er et højere kugletryk at foretrække frem for et lavere kugletryk, da traileren i dette tilfælde kører mere stabilt.

Du kan måle kugletrykket med en lille kugletryksvægt, et premium støttehjul med integreret vægt eller »på slump« ved at forsøge at løfte traileren foran ved koblingen. Hvis du kun kan løfte den få centimeter med mange kræfter, er kugletrykket enten under 85 kg, eller også hedder du Schwarzenegger (i så fald vil vi gerne have en autograf!)

Du kan finde det tilladte kugletryk i din bils instruktionsbog eller nogle gange endda slået direkte ind i anhængertrækket.

Bare rolig, det er sjovt at køre med trailer! Vores trailere er så kompakte, at du på grund af den lave højde stadig kan bruge bakspejlet og dermed se bagud over traileren. På grund af den ringe bredde behøver du heller ikke forlængede sidespejle. Og da traileren er så kort, kører den næsten altid i samme spor som trækkøretøjet. Takket være det specielt afstemte chassis er vores trailere også meget stabile, selv ved hurtigere kørsel.

Afhængigt af, hvordan din hjemkommune har klaret sig økonomisk, og om den har brug for flere eller færre penge ;-), varierer den årlige skat fra kommune til kommune mellem 22 og 35 €.

En ansvarsforsikring ligger på ca. 20-30 € om året.

Omkostningerne til delvis eller fuld kasko varierer afhængigt af forsikringsselskabet mellem 40 og 100 €.

Ja, alle trailere skal til et kort syn hvert andet år. Det er bedst at gøre det sammen med din trækkende bil.

Vores trailerbase er perfekt egnet til alle former for transport, for eksempel til:

– Haveaffald
– Møbeltransport
– Indkøb i byggemarkedet
– Brænde
– Flytning
– Byggeaffald
– og meget mere…

Hvor meget vægt du må læsse på de forskellige trailere afhænger af, hvor stor din trailers egenvægt og maksimalt tilladte totalvægt er. Men du kan nemt selv regne ud, hvor meget du må læsse på. Det gælder: maks. tilladt totalvægt – tomvægt = nyttelast.
Vores ubremsede trailere har som standard en maksimalt tilladt totalvægt på 750 kg, vores bremsede trailere har 1.300 kg og vores offroadere har 1.500 kg. Den tilladte totalvægt kan reduceres af os ved at nedjustere den til enhver ønsket vægt.

Dachzelt FAQ

Ja, selvfølgelig. Luk alle døre og vinduer, og fold teltet sammen. Du kan lade teltet være pakket sammen i fugtig tilstand i et par dage. Senest på den tredje dag bør det dog stilles op et sted for at blive luftet.

Normalt preller snavs af ved kontakt med vand. Hvis det ikke er nok, anbefaler vi vores teltrens, som du kan finde i vores shop.

Ja, vi anbefaler at afmontere tagteltet sammen med bærerne (som tagteltet er fastgjort til). Disse låses op med et håndgreb, og tagteltet holder dem perfekt i position til den næste montering. Tidsforbruget er under fem minutter.

Tagteltet kan monteres på næsten alle køretøjer. Du skal blot bruge to tværstænger/lastbærere. Tagteltet fastgøres derefter nemt til tværstængerne/lastbærerne med de medfølgende U-bolte. Montering DIREKTE på et tagræling anbefales ikke, da afstanden til taget er meget lille, og U-boltene kan forårsage ridser. Du skal altså også bruge tværstænger/lastbærere, selvom du har et tagræling.

Vi tilbyder dig gerne passende bærere til dit køretøj direkte ved købet. Indtast blot dine køretøjsdata i tagteltkonfiguratoren.

For de fleste køretøjer ligger taglasten mellem 75-100 kg. Denne angivelse refererer dog til belastningen under kørsel. Når bilen holder stille, må vægten, der påvirker taget, være betydeligt højere.

Du kan lade dit sengetøj blive i teltet, medmindre det lige er dundyner ;).

Når det kommer til dette spørgsmål, er det vigtigt først at skelne mellem, hvad du præcist har i sinde. Vil du bare parkere din bil og spekulerer på, om tagteltet er i vejen? Så er svaret klart: Du kan parkere med et tagtelt på din bils tag overalt, hvor det er tilladt for almindelige personbiler.

Hvis du derimod vil bruge dit tagtelt til at sove i, er svaret mere kompliceret. At hvile sig i bilen for at blive klar til at køre videre er tilladt i maksimalt én nat. Det burde derfor også være tilladt at slå tagteltet op og strække sig ud i det. Noget andet er det dog, hvis du gør det behageligt for dig selv med bord og stol foran dit køretøj. For så hviler du dig ikke kun, men er begyndt at campere. Og det er ikke tilladt på offentlige parkeringspladser. I øvrigt: At slå et tagtelt op, der rager langt ud over køretøjets grundareal, kan også blive et problem.

Camping FAQ

Tillykke! Du er blevet ramt som næsten alle campister i de seneste år. Du har haft en dejlig, solrig ferie, alt gik godt, og så dette: Regnvejr ved nedpakning. Nogle tiltrækker dette fænomen som en magnet, andre pakker endda sammen dage før feriens afslutning af frygt for en forudsagt dårlig vejrsky.

CAMPWERK råder: Bevar roen!

Regn er ikke noget slemt! Og hvis man er bevidst om det fra starten, går alt meget mere afslappet. Vi hos CAMPWERK kan give dig følgende råd:

  • Læg altid en tynd regnjakke med hætte i bilen. Hvis det begynder at regne under nedpakningen, er den hurtigt ved hånden.
  • Når du klapper teltet sammen, skal du lukke vinduerne først, så fugten forbliver ude.
  • Inden du klapper teltet sammen, skal du blot trække det medfølgende, brede nylonbeskyttelsesbetræk over madrassen og sengetøjet, så det er sikret, at der virkelig ikke kommer fugt ind i sengen.
  • Så snart du er kommet hjem, skal du først slappe helt af. Teltet løber ikke væk! Vi anbefaler, at du stiller teltet op for at lufte det senest på den tredje dag.
  • Inden teltet opbevares, skal det tørre ordentligt igennem.

I øvrigt: Nogle tror, at de med en campingvogn eller autocamper kan køre hjem uden arbejde i regnvejr og ikke behøver at bekymre sig om noget. Spørg en erfaren camper, hvad han mener om det 😉 Begge køretøjer bruger normalt store fortelte eller markiser, som ligesom teltanhængeren også skal tørres derhjemme.

Vi bliver ofte spurgt: »Hvad gør vi, når det bliver koldt?«. Svaret er faktisk ret simpelt: Vi har varmet op, lige så længe vi kan huske.

Af en eller anden grund tror mange, at en varmeovn ikke hjælper i et telt, fordi varmen forsvinder med det samme. Det er rigtigt, at telte, campingvogne og autocampere ikke har samme isoleringsevne som huse. Hvis det er koldt udenfor, og der ikke er tændt for varmen, bliver det hurtigt køligere indeni – hurtigere i et telt end i en autocamper.

I virkeligheden er det næsten ligegyldigt, om en autocamper tager ti minutter og et telt fem minutter om at blive koldt. Det vigtige er, at det bliver koldt uden varme.

Derfor har vi fantastiske varmesystemer til vores teltvogne, som holder teltet dejligt varmt, selv når det sner. CAMPWERK bruger primært el- og petroleumsovne, der er udviklet og testet til udendørs brug.

El-varmere er altid vores førstevalg!
De er kompakte, hurtige at sætte op, regulerbare og som regel det billigste valg takket være el-priserne på campingpladser. Der er ikke behov for ekstra opbevaringsplads til brændstof. Derudover hjælper disse små varmeapparater også derhjemme, f.eks. hvis teltet skal tørres hurtigt.

Petroleum- og gasvarmere anbefales, hvis du vil være selvforsynende. Petroleum og gas kan købes i næsten alle byggemarkeder på vejen.

Vi anbefaler: Tag altid en varmeovn med!

Selv i Italien kan der være en kølig nat, og intet løfter stemningen så meget som lidt varme.

I øvrigt: En yderligere fordel ved varme er, at klimaet i teltet også forbedres til stuetemperatur.

Utroligt men sandt, også teltanhænger-ejere skal på toilettet. 😉

De fleste campister bruger sanitetsområdet på campingpladsen. Til de korte natlige besøg anbefaler vi et mobilt campingtoilet, den mobile variant af det fastmonterede toilet i campingvognen/autocamperen. Toilettet er lille, handy og tilbyder alligevel høj siddekomfort. Takket være gennemtænkt teknologi er det nemt at tømme toiletterne. De er lugtfri takket være sanitetskoncentratet. På grund af den integrerede frisk- og spildevandstank kan toiletterne bruges i hele udendørsområdet. Som placering anbefaler vi vores lille toilettelt, der perfekt forsvinder bag teltanhængeren.

I øvrigt tilbyder flere og flere campingpladser det private sanitetsområde på deres egen standplads.

Scroll to Top

Wähle deine Sprache

Dieser Beitrag wird zur Zeit in Deutsch angezeigt. Auf folgenden Sprachen ist er auch verfügbar:

Vælg dit sprog

Dette indlæg vises i øjeblikket på tysk. Det er også tilgængeligt på følgende sprog: