Niko Caignie fra Rumst (B) er fotograf og instruktør.
Sammen med sin kone og sine 2 døtre forsøger han at rejse så meget som muligt i sin fritid for at nyde naturen sammen.
Han deler sine erfaringer på sine hjemmesider outdoor.nikocaignie.be og nikocaignie.be/travel.
I dette blogindlæg taler han om, hvorfor han valgte kombinationen af et iKamper Skycamp tagtelt og en CAMPWERK offroad-cargo-trailer til overlanding. [lwptoc]
Camping Ratgeber:
Dit ideelle overlanding-setup
En af de største og vigtigste beslutninger, når du sammensætter dit overlanding-setup, er dit tagtelt.
Der er et enormt udvalg af modeller og muligheder, som jeg ikke vil gå nærmere ind på her.
Jeg fandt allerede ud af det, da jeg ledte efter mit bedste valg, og det tog et stykke tid.
Det ville tage evigheder at skrive en vejledning til enhver situation og ethvert behov.
Vi har selv valgt et iKamper Skycamp, et hard shell-tagtelt til 4 personer.
Hvad jeg dog vil beskrive her, er fordele og ulemper ved at rejse med et tagtelt. 
Steinjokk (Sverige): Jeg er faktisk aldrig kommet væk herfra.
Når jeg lukker øjnene, er jeg her igen.
Foto: Niko Caignie
Organiser dig selv
Vi har alle den romantiske forestilling om at rejse med et tagtelt: Stop hvor og når du vil, i nærheden af søer eller med en smuk panoramaudsigt, kun dig og din familie og Moder Natur.
For at være ærlig, så er det sådan, det er!
Og vi elsker alle det faktum, at de fleste af disse telte er sat op inden for få minutter.
Helt ærligt, det er det!
Spontane beslutninger
Hvad de fleste mennesker dog glemmer, er den organisering, som den fleksible rejse med et telt på taget medfører.
Det er organiseringen, der afgør, om du er en fleksibel rejsende eller bare en uhåndterlig, langsom bunke af campingudstyr.
Hvis du er godt organiseret, kan du træffe impulsive, hurtige beslutninger, som f.eks. at stoppe for natten, fordi du er træt, har set et dejligt sted at campere og hurtigt kan tage afsted igen om morgenen, fordi det regner, eller stedet ikke levede op til dine forventninger.
Jeg kan (med stolthed) sige, at vi er så organiserede, at vi kan stoppe, sove og spise på ca. 30 minutter.
Til afgang om morgenen har vi brug for 45 minutter, inklusive morgenmad, en god kop kaffe og opvask.
Hemmeligheden er at organisere dine ting, så du ikke behøver at pakke noget ud.
Hvis du vil læse mere om det, kan du gå til min hjemmeside og læse min blog Overlanding Essentials.
Teamwork
Kort sagt, det kan tage et par minutter at sætte dit telt op, men hvis du skal læsse hele din kuffert ud for at hente dit bord, finde et par badebukser eller få panderne frem til madlavning…
Så er du beskæftiget med at læsse af og på i mindst en time og håber, at det forbliver tørt i mellemtiden.
Det er ikke sjovt.
Du vil stoppe bilen og nyde naturen inden for en time.
Denne måde at rejse på er teamwork! 
Foto: Niko Caignie
Fleksibilitet til dit overlanding-setup
Et andet vigtigt aspekt, når du rejser med et tagtelt, er fleksibiliteten, når du er klar til et længere ophold.
Mellemlanding
Vi som familie elsker at vandre rundt og hoppe fra et unikt sted til et andet, opleve eventyr og udforske.
Men når man tager på længere ture, f.eks. en eller to måneder, har man nogle gange brug for en pause og skal bare slappe af i et par dage.
Det gør vi ofte på små, hyggelige campingpladser uden alt for mange faciliteter.
Gode brusebade, en vaskemaskine og en flod eller sø at svømme i er mere end nok, for ellers sidder du fast mellem campister og campingvognsejere.
Disse længere stop er ideelle til at reparere og vedligeholde dit udstyr, vaske tøj, tage et varmt bad, udforske området, besøge nationalparker, vandre, måske besøge et lille stykke civilisation, shoppe.
Og her stødte vi nogle gange på grænserne for et tagtelt.
Hvis du slår dig ned i et par dage, henter du endnu mere udstyr frem for at gøre opholdet lidt mere behageligt, ekstra stole, markiser, tørresnore og så videre. 
Foto: Niko Caignie
Derfor cargo-traileren
Det betyder også, at hvis du vil udforske området, skal du pakke alt sammen og køre 50 km til en nationalpark, en by eller et indkøbscenter.
Der gør du dine ting og vender tilbage til campingpladsen for at pakke alt ud igen.
Især hvis du holder en lille pause under din rejse, er det det sidste, du ønsker at gøre: pakke ekstra ind og ud.
Det er en af hovedårsagerne til, at vi valgte en trailer med et tagtelt.
Ikke på grund af den ekstra plads, vi har ikke rigtig brug for den.
Men simpelthen for at kunne parkere traileren og teltet et sted og gå ud.
Du kører afsted om morgenen, og når du kommer tilbage om aftenen, er alt præcis, som du forlod det.
Hop fra bilsædet ned i din komfortable stol, og du er klar til en aften ved lejrbålet!
Jeg købte min campingvogn hos Campwerk og monterede mit eget tagtelt på den, og jeg foretog nogle små ændringer i overensstemmelse med mine behov.
Vi har også installeret et køkken, som gør det lidt nemmere at tilberede mad til 4 personer 2 eller 3 gange om dagen!
Du mister lidt fleksibilitet, hvis du vælger de mudrede veje i baglandet for at køre lidt offroad.
Men vi har det meget sjovere i terrænet, når vi forlader basecampen, efterlader traileren og tagteltet og udforsker området! 
Opdagelsen af dolmerne i Portugal.
Foto: Niko Caignie
På tur med iKamper-tagteltet et sted ved en sø i Finland.
Foto: Niko Caignie
Nogle gange lader vi campingvognen blive hjemme og bruger iKamper-forteltet som et ekstra opholdsrum.
På den måde har vi et fleksibelt overlandingskøretøj.
Foto: Niko Caignie
Campingvognen er til at sove og lave mad i, bilen er til vores ting og til at udforske.
Foto: Niko Caignie
Med kombinationen iKamper Skycamp på vores CAMPWERK-trailer er vi super fleksible.
Foto: CAMPWERK
Vejret og dit campingudstyr
Sidst men ikke mindst er et tagtelt ikke et stort telt, hvilket betyder, at hvis du er på farten, og det regner i flere dage, sidder du fast i et lille rum på 2 gange 2 kvadratmeter.
I vores tilfælde med 4 personer.
Du kan bruge en dag eller to på at lege med børnene, læse eller sove, men efter et stykke tid er det bare irriterende.
Så kan du enten tage afsted og finde mere solrige områder eller sætte et fortelt eller et ekstra telt op til at bo i.
Jeg har 2 fortelte på bilen, som giver perfekt beskyttelse på regnvejrsdage, men ikke beskytter mod vind og kulde.
Så husk at have en regnvejrsplan!
På sådanne regnvejrsdage leder du normalt efter noget bedre end at stirre på dit telts loft, især med børn.
Museer eller endda en god restaurant, hvor der bliver lavet mad til dig, og du ikke behøver at vaske op.
Ekstra udstyr som markiser eller endda et lille ekstra telt kan redde det gode humør.
Eller find en god campingplads med et område, hvor du kan søge ly.
Denne artikel er også udkommet i 4WD Magazine.
Vil du læse flere artikler som denne, men på papir?
Så abonner på 4WD Magasinet.










