Camping Ratgeber:
Trækning af trailer: Regler for kategori B-kørekort
Indtil videre gælder følgende: Med et kategori B-kørekort må der trækkes trailere, der ikke overstiger en maksimal tilladt totalvægt på 750 kg. Men man skal altid se på hele vogntoget. Og det giver altid anledning til usikkerhed og forvirring.
For et vogntog bestående af personbil + trailer, der trækkes af indehavere af et kategori B-kørekort, gælder:
- Køretøjer, der selv vejer op til 3500 kg i tilladt totalvægt, må køres med en trailer, der maksimalt vejer 750 kg.
- Hvis traileren vejer mere end 750 kg, må vogntogets tilladte totalvægt ikke overstige 3500 kg. Det er ofte tilfældet med bremsede trailere.
Derudover gælder dog: Bilen skal altid være tungere end traileren. Og: Hvert køretøj har en tilladt anhængervægt. Denne varierer afhængigt af motorens ydeevne og konstruktion. Traileren må aldrig være tungere end den tilladte anhængervægt.
Trækning af trailer: Vægtgrænser for vogntog

Hvis man vil trække tungere trailere eller kommer over 3500 kg med sit vogntog, har man indtil videre skullet tage et B96-kørekort, også kaldet trailerkørekort. Men det kan ændre sig med EU’s planlagte direktivændring i 2023.
Kørekort kategori B: Nye retningslinjer for trækning af trailere
Udkastet indeholder en markant forhøjelse af den tilladte totalvægt ved trækning af trailere for indehavere af kategori B-kørekort. Herefter skal en tilladt totalvægt på op til 4250 kg være tilladt. Disse udvidede muligheder ved trækning af trailere skal dog ikke gælde for alle køretøjer! Kun køretøjer, der drives med alternative brændstoffer fra biodiesel over planteolie til strøm, skal være omfattet af denne ordning. Og også kun, hvis føreren har haft sit kategori B-kørekort i 2 år.
Siden marts 2023 har der foreligget et udkast fra EU om, hvordan de gældende kørekortdirektiver skal ændres. Allerede i december 2023 skal forslagene og ansøgningerne drøftes og stemmes om i transportudvalget. I det videre forløb skal ændringerne så overføres til national lovgivning. Først da træder ændringerne i kraft i Tyskland.
Ud over de forslag, der vedrører kategori B-kørekort og trækning af trailere, diskuteres der i øjeblikket også helbredstjek fra 70-årsalderen, en ny prøvetidsordning og muligheder for digitalisering af kørekortene. Som ADAC rapporterer, er anerkendelsen af B17-kørekortet i udlandet og en ændring af minimumsalderen for lastbil- og buskørekort også emner for Kommissionen.






